Papu – Vastuullinen, mutta ei vakava suomalainen design vaatemerkki

Miksi vastuullisesti tuotettujen, laadukkaiden ja omaa silmääni miellyttävien lastenvaatteiden löytäminen on niin vaikeaa? Haluanko olla osa muotiteollisuutta, joka voi välillä sotia omaa etiikkaani ja moraalikäsitystäni vastaan?

Tällaisia asioita Papu Design Oy:n perustaja ja vaatesuunnittelija Anna Kurkela pohti vuonna 2011 ennen oman vaatemerkin perustamista. Hän tuli siihen lopputulokseen, että ainoastaan tekemällä jotain asioiden eteen, on mahdollista muuttaa vallitsevaa tilannetta. Mukaan PAPU -maailmaa luomaan hän löysi taiteilija Hanna-Riikka Heikkilän, ja niin sai alkunsa ainutlaatuinen ystävyys ja menestyksekäs yhteistyö, jonka myötä syntyi kasvava ja kansainvälinen vaatemerkki.

 

Aika on osoittanut, että myös monet asiakkaat ovat etsineet yksilöllisempää, vastuullisempaa ja laadukkaampaa vaihtoehtoa isojen halpamuotiketjujen vaatetarjonnalle. PAPU:n ensimmäinen 2012 vuonna julkaistu mallisto ”Papu ja Nappisade” myytiin loppuun pian sen lanseeraamisen jälkeen ja osa suositun malliston tuotteista on muodostunut PAPU:n tunnistettaviksi klassikkotuotteiksi. Tämän jälkeen yritys on kasvanut nopeasti ja saanut vakiinnutettua paikkansa markkinoilla.

Papun omintakeinen tapa yhdistää tuotteissaan ekologinen ja eettinen valmistusmenetelmä ajankohtaiseen ja selkeälinjaiseen, mutta samalla leikkisään ja rohkeaan designiin on herättänyt paljon mielenkiintoa maailmalla. Tänä päivänä Papun tuotteita myydään jo 27 maahan oman verkkokaupan ja yli sadan jälleenmyyjän kautta.

PAPU sai alkunsa lastenvaatteista, mutta nyt lastenvaatteiden rinnalle on kasvanut oma mallisto myös aikuisille ja tänä vuonna yli puolet yrityksen liikevaihdosta tulee naisten tuotteista. Tuotteet suunnitellaan Suomessa oman suunnittelutiimimme toimesta, ja valmistetaan huolellisesti valituilla eurooppalaisilla yhteistyökumppaneilla, pääasiassa Portugalissa, Suomessa ja Baltian maissa. Tuotteiden päämateriaalina on laadukas luomupuuvillaneulos.

Papu on meille enemmän kuin pelkkä työpaikka tai liiketoimintaa. Se on keino vaikuttaa vaatetusalan epäkohtiin, tuoda iloa ihmisten elämään ja kurkottaa kohti omia unelmia! Kasvavana yrityksenä mahdollisuudet vaikuttaa ja tehdä entistäkin vastuullisempia valintoja ovat jatkuvasti suuremmat. Aiomme kasvattaa Papun niin suureksi, että sen toiminnalla on vaikutusta myös isommassa mittakaavassa. Haluamme olla positiivisen ja vastuullisen yritystoiminnan edelläkävijöiden joukossa ja osoittaa, että arvopohjaisella yrittäjyydellä menestytään maailmalla tulevaisuudessa. Visionamme onkin olla yksi Euroopan johtavista vastuullisista naisten- ja lastenvaatebrändeistä vuonna 2025.

 

Terkuin, Papu


Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista